середу, 27 лютого 2019 р.

Екологічне дослідження


Любіть травинку, і тваринку,
І сонце завтрашнього дня,
вечірню в попелі жаринку,
шляхетну інохідь коня .
Ліна Костенко
   Школа майбутнього уявляється , як школа всебічного, передусім
духовного розвитку особистості, якій притаманні екологічний світогляд,     екологічне мислення ,екологічна культура , мораль , етика.
Саме тому, істотною складовою системи виховання стає екологічне виховання , без якого не мислиться стійкій , життєстверджуючий розвиток суспільства .
     Мета вчителів ВПУ-42—виховати екологічно свідомих громадян України , які в майбутньому зможуть екологічно масштабно мислити і зможуть зберегти  природне середовище.
   Мета екологічного виховання -- формування в особистості екологічної свідомості і мислення. Передумова для цього — екологічні знання, наслідок — екологічний світогляд. Екологічну свідомість як моральну категорію потрібно виховувати у дітей з раннього дитинства. На основі екологічного мислення і свідомості формується екологічна культура, яка передбачає глибокі знання про навколишнє середовище (природне і соціальне), екологічний стиль мислення і відповідальне ставлення до природи, вміння вирішувати екологічні проблеми, безпосередню участь у природоохоронній діяльності.
     Усе менше на Землі залишається місць , де б не ступала людина. І все більше природи потерпає від діяльності людей.
Вони вирубують ліси —«легені» планети , знищують рослини й тварин. Вони наносять непоправної шкоди природі всієї планети ,  засмічують все навколишнє середовище.
      Щоб розв’язати складні проблеми охорони і збереження природи,  люди всієї Землі повинні об’єднатися.


Ліси — наші брати, річки — сестри.
Дощі, вітри, сніги — добрі гості.
А ми на своїй планеті —
Не тимчасові мешканці, а мудрі господарі!
В. Симоненко,
Наше довкілля, рідна природа чарує нас в усі пори року.
 Ми, українці, маємо гордитися тим, що доля подарувала нам це диво – чарівну й неповторну красу природи. Та багатства природи небезмежні. Маємо їх дбайливо оберігати, як порядні господарі. Так роблять в усьому світі, бо проблеми екології, охорони природи нині найважливіші, адже природа – це наше життя, наше здоров’я. Дерева, кущі, лугові, польові й лісові квіти ростуть не для того, щоб ми їх ламали, топтали, рвали, нищили.
  Основи екологічної культури закладаються в процесі як навчальної, так і виховної роботи , тому що, виховання, як і навчання, реалізується у процесах співпраці дорослих і дітей і є пов’язаною із засвоєнням норм культури, цінностей, поглядів, тощо.
  Завдання вчителя полягає у тому, щоб організувати діяльність учня, яка сприятиме набуттю дитиною соціального та морального досвіду, що надалі проявлятиметься у свідомості, самооцінці, поведінці та культурі.
В усьому світі поступово зростає усвідомлення того, що, руйнуючи навколишнє середовище, суспільство нищить своє майбутнє. На захист довкілля піднімають свій голос тисячі людей: на різних континентах, різного віку, різної професійної підготовки.


  Ми прагнемо, щоб в Україні нова екологічна свідомість стала невід’ємною частиною свідомості громадян нашої держави, щоб усі відчували свою причетність до справи збереження довкілля і ось так привабливо оздоблюємо територію навчального закладу.    
    Проблема порятунку Землі висувається на перший план людських турбот: діють запроваджені програми щодо екологічного використання природних ресурсів, контролюється ступінь забруднення біосфери відходами
виробництва, проводяться оздоровчо-гігієнічні заходи, поглиблюється наукова і виховна робота з екології.
         Та цього буде замало, якщо ми не настроїмо свої душі на спасіння неньки-природи, нашої годувальниці. Ми вчителі, намагаємося прищепити учням любов до природи, до матінки-Землі; доводимо їм, що кожен повинен зрозуміти, що він - це  часточка Землі, часточка природи, бо Земля багата-народ багатий. І перлина цієї природи, Україна, як ніколи саме зараз потребує нашого дбайливого ставлення і захисту. Тому у ВПУ-42 м. Погребище працює екологічна група. Група екологів працює над покращенням екологічної ситуації на території навчального закладу і за його межами. Спільно з громадськими організаціями здійснюються різні природоохоронні заходи, пов’язані зі збереженням природи. Для цього організовуються екологічні бригади, які працюють над прибиранням сміття, посадкою дерев,очищення русла річки Рось, розвішуванням годівничок, шпаківень.
Врятувати природу можна через захоплення і любов. Саме виховні заходи екологічного спрямування мають більше можливостей викликати ці почуття . Для цього організовуємо  похід екологічної бригади в різноманітні екосистеми нашого  краю.  Діти отримують багато цікавої інформації про флору і фауну рідного краю , а також зробили посильний внесок у збереження довкілля  . Такий екологічний похід відбувся у червні 2013 року; та у травні 2014р.  Він започаткував  екологічні дослідження рослин занесених у Червону книгу України.
На шляху маршруту учні знайшли Лілію лісову Lilium martagon L. , яка в той час квітувала. А також у великій кількості зустрічалась Цибуля ведмежа (черемша) Allium ursinum L. (A. ucrainicum (Kleopow et Oxner) Bordz.; A. ursinum L. subsp. ucrainicum Kleopow e t Oxner, A. ursinum var. ucrainicum (Kleopow et Oxner) Soó) , а також  зустрічала купина звичайна.
 




Екологічний маршрут групи «ЕКОЛОГ»

Результат пошуку зображень за запитом "лілія лісова"


Лілія лісова Lilium martagon L. 
Таксономічна належність: Родина Лілійні — Liliaceae.
Природоохоронний статус виду: Неоцінений.
Наукове значення: Вид з диз’юнктивним ареалом, єдиний дикорослий вид роду Lilium L. в Україні, який скорочує своє поширення.
Ареал виду та його поширення в Україні: Євразійський вид: від Середньої, Пд. та Сх. Європи до Зх. і Сх. Сибіру (включаючи пн. частину Монголії). В Україні — в Карпатах, Закарпатті, Передкарпатті, Розточчі, Опіллі, на Поліссі, в Лісостепу. Адм. регіони: Вл, Рв, Жт, Кв, Чн, См, Лв, Ів, Тр, Зк, Чн, Хм, Вн, Чк, Пл, Хр, Од.
Чисельність та структура популяцій: Популяції містять від декількох одиниць до декількох десятків особин різного віку, які зростають групами. Інколи трапляються популяції з декількох сотень особин, зазвичай на освітлених місцях у рівнинних лісах. Місцезнаходження біля населених пунктів відчувають значний антропогенний прес, багато з них поступово зникають.
Причини зміни чисельності: Рекреаційне навантаження, збирання на букети, викопування цибулин для пересаджування та як лікарської сировини. Рослина зникає внаслідок вирубування лісів, оскільки потребує часткового затінення.
Умови місцезростання: Листяні та мішані ліси в мезотрофних умовах, насамперед, в їх освітлених місцях — на галявинах, узліссях. В Карпатах — у розріджених лісах, серед лісових та субальпійських лук — на добре зволожених місцях. Всюди трапляється спорадично. Мезофіт.
Загальна біоморфологічна характеристика: Геофіт. Багаторічна трав’яна рослина 50– 150 см заввишки. Цибулина яйцеподібної форми, черепитчаста, жовта. Стебло зелене, під суцвіттям безлисте, середні листки по 5–6 в кільцях. Суцвіття китицеподібне, квітки повислі, на довгих квітконіжках, ясно-пурпурові з темно-фіолетовими плямочками, ароматні, зібрані у негусту китицю. Трапляються рослини із іншим забарвленням квітів — жовто-оранжевим, червоним та ін. При розквітанні листочки-оцвітини закручуються угору, між ними звисають довгий зігнутий стовпчик та шість довгих тичинок. Плід шестигранна коробочка, яка при дозріванні розтріскується на три частини. Цвіте в червні–липні. Плодоносить у серпні. Розмножується насінням та вегетативно, утворюючи дочірні цибулинки.
Режим збереження популяцій та заходи з охорони: Потребує уваги охорона виду на Лівобережній Україні.
  



Місце знаходження Лілії лісової Lilium martagon L

Результат пошуку зображень за запитом "цибуля ведмежа фото" Цибуля ведмежа (черемша) Allium ursinum L. (A. ucrainicum (Kleopow et Oxner) Bordz.; A. ursinum L. subsp. ucrainicum Kleopow et Oxner, A. ursinum var. ucrainicum (Kleopow et Oxner) Soó)


На території Погребищенського району Вінницької обл. Лілія  лісова Lilium martagon L зустрічається в незначній кількості в урочищі «Довгальове». На території комунального лісу с. Черемошного площею 27га. Лілія лісова зустрічається тільки одному місці. На даній площі за нашими підрахунками росте приблизно 23 шт. В ході екологічного маршруту в інших місцях дану червонокнижну рослину не зустрічали.
                    Таксономічна належність: Родина Цибулеві — Alliaceae.
Природоохоронний статус виду: Неоцінений.
Наукове значення: Середньоєвропейський гірський вид, представлений в Україні окремим підвидом; пізньовесняний ефемероїд.
Ареал виду та його поширення в Україні: Атлантична, Середня та Сх. Європа, Середземномор’я, Скандинавія, Кавказ, Мала Азія. В Україні — Полісся (зрідка), Лісостеп (в основному Правобережний), Карпати та Передкарпаття — спорадично, сх. частина Лісостепу (зрідка). Адм. регіони: Вл, Рв, Жт, Кв, Чн, См, Лв, Ів, Тр, Зк, Чц, Хм, Вн, Чк, Кд, Пл, Хр.
Чисельність та структура популяцій: Вид є сезонним домінантом, панує навесні в трав’яному покриві лісів в окремих місцях на площі до декількох сотень га. В популяціях переважають особини передгенеративних стадій розвитку, квітуючі особини складають 20–30% від загальної чисельності.
Причини зміни чисельності: Вузька еколого-ценотична амплітуда, внаслідок чого вразливий до дії антропогенних факторів (суцільні рубки лісів, осушувальна меліорація, зрізання листя та витоптування рослин в процесі заготівлі як харчової та лікарської сировини).
Умови місцезростання: Затінені широколистяні та мішані ліси порядку Fagetalia sylvaticae. Надає перевагу багатим гумусом свіжим та вологим некислим ґрунтам. Мезофіт.
Загальна біоморфологічна характеристика: Геофіт. Багаторічна трав’яна рослина 20–40 см заввишки. Цибулина довгаста, без покривних лусок, має одну луску, яка являє собою основу листка. Стебло тригранне або напівциліндричне, виповнене, довше за листя або такої ж довжини. Листки (2–3) еліптичноланцетні 10–20 см завдовжки та 3–6 см завширшки, поступово звужуються у довгий (10–20 см) черешок. Покривало опадне. Суцвіття напівкулястий 10–30-квітковий зонтик. Листочки оцвітини білі. Плід майже куляста тригранна коробочка. Цвіте в травні–червні. Розмножується насінням та вегетативно — цибулинами.
  На території нашого регіону зустрічається у дуже великій кількості і їх чисельність з кожним роком зростає.
Пов’язане зображення

Підсні́жник звичайний, підсніжник білосніжний (Galanthus nivalis) — багаторічна цибулинна рослина. Назва роду походить від грецьких слів, які в перекладі означають «молочно-квітковий» (колір квітів цієї рослини нагадує молоко). Підсніжник звичайний зростає у листяних лісах і чагарниках в Карпатах та західних лісостепових районах.
   Вегетативні особливості
Ранньою весною місцями в лісах утворює на ґрунті чудовий білий мереживний килим. Цвіте у березні — квітні (навіть у лютому, якщо тепла зима). Дуже цінна декоративна рослина. Цибулини отруйні.
Ця рослина родом із півдня Європи, де він росте в гірських лісах на вологому грунті. Коли бутон підсніжника розкривається, спочатку розходяться три зовнішні, довгі чисто-білі листочки, потім відкриваються три внутрішні, коротші. Усередині заховано шість тичинок і маточка.
Охорона:
Ця рослина навесні користується величезним попитом, часто її масово збирають для продажу або пересадки. У зв'язку з цим вже в багатьох місцевостях, де колись підсніжників було багато, вони зникають або зникли. Підсніжник потребує охорони, він занесений до Червоної книги України (2009).
Збір квітів підсніжників, викопування цибулин заборонено. Економічно випарвданим є вирощування і розмноження підсніжників на спеціальних плантаціях, якщо врахувати також, що це дуже цінна лікарська сировина. Препарати, виготовлені із цибулини підсніжника, використовуються при лікуванні невритів, радикулітів та інших хвороб.
Підсніжник — символ надії. За однією старовинною легендою, коли перші люди були вигнані з раю, на землі йшов сніг і було холодно. Єва дуже змерзла. Щоб її утішити, надати надії на кращі часи, кілька сніжинок перетворилися у ніжні квіти підсніжника — провісника весни.
На території  спостережень групи «ЕКОЛОГ» підсніжник зустрічається в лісах . Ми  проводили дослідження чисельності підсніжника в лісі Славне с. Черемошного  Погребищенського р-ну Вінницької обл.
Для того, що б визначити чисельність підсніжників  ми закладали пробні ділянки 1м х1м в різних місцях лісу. Таких ділянок було закладено десять і них пораховано чисельність підснжниів. На першому  м2  підсніжників було - 2шт. На другому м2 було 12шт. На третьому не було жодного. На четвертому нарахували – 4шт. На п’ятому - 6 шт. На шостому -3шт. На сьомому не було жодного. На восьмому – 4шт. На дев’ятому м2 було -2шт . На десятому жодного.
Nсер.=(2+12+0+4+6+3+0+4+2+0):10=3,3
  За нашими обрахунками кількість підсніжників у даному лісі становить 3,3 на м2. Якщо територія лісу становить 560 га, то загальна чисельність підсніжників у даному лісі приблизно буде 
Nпідсніж.=560 х100 х 3,3=184800шт.
Місце дослідження підсніжників.
А також викладачами навчального закладу проведено ряд виховних заходів у актовій  залі. Змістовною була виховна година про «Червона Книга». У  навчальному корпусі протягом декількох днів було організовано виставку рослин, тварин занесених в Червону Книгу.
















З метою поширення екологічної інформації, екологічного виховання в училищі проводиться просвітницька робота з виготовленням екологічних газет, рефератів з екології, а також виховні години на тему: Будь природі другом, Станемо дружньо на захист природи» і т.д.
Екологічне виховання передбачає формування екологічної культури особистості, усвідомлення себе частинкою природи, відчуття відповідальності за неї як за національне багатство, залучення вихованців до активної екологічної діяльності, нетерпиме ставлення до тих, хто завдає шкоди природі.   Здійсненню екологічного виховання сприяють різного роду екскурсії
Екологічне виховання передбачає формування екологічної культури особистості, усвідомлення себе частинкою природи, відчуття відповідальності за неї як за національне багатство, залучення вихованців до активної екологічної діяльності, нетерпиме ставлення до тих, хто завдає шкоди природі.   Здійсненню екологічного виховання сприяють різного роду екскурсії в ліс, до річки, в парки, походи рідним мiстом.













Проводимо в лісі бесіди на екологічну тематику, виявляємо червонокнижні рослини, рахуємо їх кількість. Разом з тим збираємо сміття залишене у лісі.
 














Робота в нас «кипить»  восени  і навесні , влітку і взимку. Як приходить весна ми зустрічаємо  птахів , майструємо шпаківні , прибираємо, обкопуємо дерева, білим їх, садимо нові. Влітку збираємо цілющі трави , ходимо в походи , спостерігаємо за природою. Восени збираємо врожай каштанів. Взимку годуємо птахів. Майструємо годівниці та багато іншого.

Шпаківні, годівнички  виготовлені учнями училища і розвішані на деревах, що ростуть на території навчального закладу. 


ГРУПА «ЕКОЛОГ» ВПУ-42 М.ПОГРЕБИЩЕ
І маленькою частинкою цього  є ми : група «ЕКОЛОГ» що в місті Погребище на базі ВПУ-42 . Девіз нашої групи: «ЗБЕРЕЖЕМО КРАСУ УКРАЇНИ ПОДІЛЛЯ». Ми хочемо щоби наша Земля була чистою і люди в цьому найголовніші. Чи буде збережена природа , чи не зникнуть рідкісні види рослин ,тварин  залежить не тільки від учених  і любителів природи , а й від усіх нас .

Немає коментарів:

Дописати коментар